21/08/15

Per Elisa - Alice - 1981 - Musica italiana anni 80

Per Elisa - Alice - 1981

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Alice: Biografia | Biography


Fonte: rockol.it


Carla Bissi nasce a Forlì nel 1954. Debutta come cantante nei locali da ballo della riviera adriatica, e nel 1971 vince il Festival di Castrocaro con una sua esecuzione di “Tanta voglia di lei” dei Pooh. Ammessa di diritto al Festival di Sanremo, partecipa nel 1972 con “Il mio 

cuore se ne va”. In autunno vince la Gondola d’Argento a Venezia con “La festa mia”, scritto e prodotto da Franco Califano. Il suo ultimo disco a nome Carla Bissi è del 1973: “Vive un po’, morire un po’”. Due anni più tardi, passata dalla Carosello alla Cgd e cambiato nome in 

Alice Visconti, e prodotta da Giancarlo Lucariello, pubblica due album: LA MIA POCA GRANDE ETA’ (1975), con testi di Stefano D’Orazio dei Pooh e COSA RESTA... UN FIORE (1978), nel quale debutta come cantautrice (“Una notte speciale”). I risultati di vendita non 

entusiasmanti e l’incontro con Franco Battiato e Giusto Pio determinano il cambio di casa discografica (alla EMI), la semplificazione del nome d’arte (che diventa solo Alice) e l’uscita di CAPO NORD (1980), album propulso dal successo del singolo “Il vento caldo dell’estate” 

(firmata anche da Alice e Battiato). L’anno seguente Alice vince il Festival di Sanremo con il brano che intitola il suo nuovo album, PER ELISA (1981): il disco contiene in maggioranza canzoni di cui è autrice lei stessa. L’anno seguente, AZIMUT vede collaborazioni con 

Eugenio Finardi e ancora Battiato, per due brani di successo: “Messaggio” e il duetto “Chan-son egocentrique”. Meno felici gli esiti commerciali del successivo FALSI ALLARMI (1983) scritto con Matteo Fasolino. Nel 1984 Alice partecipa all’Eurofestival cantando in coppia 

con Franco Battiato “I treni di Tozeur”. L’anno seguente rende omaggio a Franco Battiato interpretando sue canzoni nell’album GIOIELLI RUBATI (Targa Tenco come migliore interprete), e nel 1986 realizza con musicisti del calibro di Tony Levin e Phil Manzanera 

l’album PARK HOTEL, che contiene fra l’altro “Nomadi” di Juri Camisasca. ELISIR, 1987, è un album parzialmente compilativo che include una cover di “The fool on the hill” dei Beatles, ed è seguito l’anno dopo da MELODIE PASSAGERE, un disco in cui Alice 

affronta il repertorio classico di Satie, Fauré, Ravel. IL SOLE NELLA PIOGGIA, 1989, vede collaborazioni con Camisasca, FInardi, Peter Hammill. Due anni di silenzio e studio preludono all’uscita di MEZZOGIORNO SULLE ALPI (1992), album ambizioso, scritto in 

gran parte col produttore Francesco Messina che contiene fra l’altro una poesia di Pasolini musicata da Mino Di Martino (“La recessione”) e una cover di Tim Buckley (“Blue melody”). Il 1994 è l'anno di "Art et Decoration", programma con musiche di Hahn, Ives, Ravel, 

Montsalvage, Sadero, Fauré, Gurney, Saint Saens, Villa Lobos con cui tiene concerti insieme ad un’orchestra sinfonica. CHARADE, 1995, prosegue le collaborazioni con Messina e Di Martino, mentre per il successivo EXIT (1998) Alice ritrova Camisasca e 

Peter Hammill, Messina e Di Martino, ma canta anche Morgan, Luca Urbani, Osvaldo Coluccino e Leo Ferré e duetta con Skye dei Morcheeba in “Open your eyes”. Innovativo il progetto del 1999, GOD IS MY DJ, ampiamente strumentale e aperto a sonorità 

sperimentali, mentre il 2000 riporta Alice al festival di Sanremo con “Il giorno dell’indipendenza”, di Camisasca, e vede l’uscita di PERSONAL JUKE-BOX, raccolta di rifacimenti che include la cover di “This is not America” di David Bowie. Nel 2003, in 

VIAGGIO IN ITALIA, progetto iniziato col titolo “Le parole del giorno prima”, Alice canta Pasolini, Joyce, Battiato, De André, Ivano Fossati, Francesco De Gregori, Battisti-Panella, Francesco Guccini, Giorgio Gaber, “Islands” dei King Crimson e “Golden hair” di Syd 

Barrett. Il 2006 e il 2007 vedono Alice protagonista di un tour chiamato “Lungo la strada”, che la porta a girare nelle chiese del nord Italia proponendo una scaletta con vecchi pezzi e nuove cover, tra le quali “La cura” di Battiato e “‘A‘cchiù bella", poesia di Totò su musica di 

Giuni Russo, più l'inedita “Ave Maria”, antifona su musica di Alice.
Un concerto del tour è parzialmente documentato dall'album live "Lungo la strada", pubblicato nel 2009.
Source: Wikipedia


Alice (Italian pronunciation: [aˈliːtʃɛ]), also known as Alice Visconti (born Carla Bissi, 26 September 1954, Forlì, Province of Forlì-Cesena, Italy) is an Italian singer-songwriter and pianist, active since 1971. Alice had her breakthrough after winning the Sanremo Music 

Festival with the song "Per Elisa" in 1981, followed by European hit singles like "Una notte speciale", "Messaggio", "Chan-son Egocentrique", "Prospettiva Nevski" and "Nomadi" and albums like Gioielli rubati, Park Hotel, Elisir and Il sole nella pioggia charting in both 

Continental Europe, Scandinavia and Japan. In 1984 she represented Italy in the Eurovision Song Contest with "I treni di Tozeur", a duet with longtime collaborator Franco Battiato. In her more recent career Alice has explored a diverse range of musical genres including 

classical, jazz, electronica and ambient and has collaborated with a large number of renowned English and American musicians. Her latest album Samsara was released in 2012.

Born in Forlì, Bissi started taking piano lessons in the local Conservatory and singing privately at the age of eight. Her career in music started as she as a seventeen-year-old won the 1971 Castrocaro Music Festival under her birth name Carla Bissi, with an 

interpretation of the song "Tanta voglia di lei", originally composed and recorded by classic Italian rock band Pooh. The following year saw her winning another music award, La gondola d'argento in Venice, with the song "La festa mia" as well as making her debut in 

the important Sanremo Music Festival performing "Il mio cuore se ne va" in the Newcomers category, also released as her debut single, the song however failed to qualify for the finals. Two further singles on the Carosello label credited as Carla Bissi followed in 1972 and 1973, both faring relatively unnoticed by the Italian audiences.

In 1975 she quit her day job at a design studio and took the stage name Alice Visconti as 
she was signed by the Italian subsidiary of CBS Records and released her debut album La mia poca grande età. The album consisted of material written by some of Italy's most 

successful composers and lyricists of the era and among the musicians contributing were in fact members of Pooh. The singles "Piccola anima" and "Io voglio vivere", both in the fairly traditional Italian easy listening genre, became minor chart successes in late 1975 and early 1976, the latter also a modest hit in France.

A second album on CBS followed in late 1977, Cosa resta... Un fiore, recorded with the same team of producers, composers and musicians as the debut, including the singles "...E respiro" and "Un'isola" which also met with moderate commercial success.

In late 1979, shortly after her contract with CBS had expired, Bissi met a man with whom she would go on to collaborate with for the next three decades with great success, the experimental, unconventional and highly productive composer and singer Franco Battiato 

who was just on the verge of having his Italian breakthrough in the pop genre with the album L'era del cinghiale bianco, released in 1979. Battiato secured Bissi a contract with his label EMI and the two began working together with his producer Angelo Carrara on what was to 

become her first proper hit single, the dark and despairing "Il vento caldo dell'estate" ("The Warm Summer Wind") and the following album Capo Nord ("North Cape"). Co-written and arranged by Battiato, the album saw Bissi making a dramatic change in musical direction as 

it combined influences from contemporary rock and new wave and a musical landscape with prominent use of synthesizers and distorted electric guitars. At this time Bissi also dropped the Visconti part of her stage name and the Capo Nord album was the first to be credited 

simply as Alice. It was also Bissi's debut as a composer, with her writing the majority of the songs and over the course of the following albums she would become increasingly involved in the production of her music, both as composer, lyricist, musical arranger and sound engineer

In early 1981 she returned to the Sanremo Music Festival with the song "Per Elisa", composed by Bissi herself, Franco Battiato and his longtime co-writer, classical violinist Giusto Pio. The song was both lyrically and musically a modern paraphrase of Ludwig van 

Beethoven's "Für Elise" but it was by no means an archetypal sentimental Sanremo ballad. The rough rock track had lyrics which dealt with jealousy, betrayal, anger and revenge. For the live performance at the contest Bissi made full use of her vocal strength and range; one 

of the singer's trademarks is the exceptionally low register of her contralto voice, "Per Elisa" is also partly sung in falsetto and thus covers close to four octaves. The unorthodox Sanremo entry and Bissi's delivery of the song dressed in tight jeans and a leather jacket 

made a strong impression on both the juries and the TV audiences; "Per Elisa" won the contest, becoming one of the very first up-tempo rock tracks to do so and it became Bissi's commercial breakthrough not only in Italy but also in the rest of Continental Europe, 

becoming a Top 10 hit also in Switzerland and Austria and most other parts of Western Europe, including Scandinavia. An album titled Alice followed a few months later (released as Per Elisa outside Italy) including follow-up single "Una notte speciale" ("A Special Night") and the same year Bissi set out on her first European tour.

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